Painting with candlelight

kaarslicht 1I painted a little more on my last painting (see my previous post), but I realised it is better to paint the window and the flowers dark, so that the girl is more in the candle light. So I looked up some paintings with candlelight. You see in the painting on the right the background is black and you can only see the faces on the front. The back of the heads of the man and woman are also black. I don’t want to make my painting that dark. I think I will choose to make it something like the painting above, with candlelight, where you can still see the background and even the Rosierse_lot_133windowsill. Or like the painting below, that is a bit in between. What do you think?

* – * – *

Ik ben een stukje verder met mijn laatste schilderij (zie ook mijn vorige blog), maar ik realiseerde me dat het beter zou zijn om het kozijn en de bloemen wat donkerder te maken, zodat het meisje echt in het kaarslicht zit. Ik ben op zoek gegaan naar schilderijen met kaarslicht en hoe de kunstenaars hier met het licht en donker zijn omgegaan. In het schilderij hierboven zie je dat de achtergrond helemaal zwart is en de man en vrouw zijn alleen aan de voorkant verlicht. Hun achterhoofden gaan helemaal op in het zwart van de achtergrond. Ik wil mijn schilderij niet zo donker maken als dit schilderij, dus ik denk dat ik ervoor kies om er iets van te maken zoals het schilderij hierboven met kaarslicht, waar je nog steeds de achtergrond kan zien en zelfs het raamkozijn. Of zoals het schilderij hier links, dat zit er net tussen in. Wat denk  jij?

Leave a Reply

